دسته‌های مقالات

مقالات منتخب

طناب متری

از کجا طناب متری تهیه کنیم؟

طتاب از گذشته تا امروز تاثیر بسیار زیادی در سهولت فعالیت‌های انسان‌ها داشته است. زیرا از گذشته تا کنون انسان به دنبال راه حلی برای بالا بردن اشیا، جمع کردم و بسته بندی یا بالا رفتن از ارتفاع بوده است. انسان در گذشته با پیچیدن شاخه‌های نرم و منعطف به یکدیگر، در صدد ساخت ریسمانی محکم بوده است تا با بهره‌گیری از آن انجام کارها را آسان‌تر کند. انسان بعدها متوجه شد با استفاده از پشم حیوانات مختلف مخصوصا گوسفندان می‌تواند طناب‌هایی طبیعی با مقاومت بسیار بالایی تولید کند. امروزه استفاده از طناب‌ها شکلی دیگر به خود گرفته است و بسته به کاربرد، نوع طناب استفاده شده فرق می‌کند. در حال حاضر طناب‌ها در دو نوع طبیعی و مصنوعی تولید می‌شوند که هر کدام ویژگی‌های خود را دارند.

انواع طناب متری بر اساس جنس

به طور کل طناب‌ها در دو جنس طبیعی و مصنوعی تولید می‌شوند. هر کدام از طناب‌های طبیعی و مصنوعی کاربردهای مختلفی دارند و دارای مزایا و معایبی هستند که با توجه به نیاز خود می‌توانید از طناب مورد نظر خود استفاده کنید.

طناب طبیعی

طناب‌های طبیعی از مواد طبیعی سازگار با محیط زیست تولید می‌شوند. به این صورت که از به هم تابیده شدن الیاف‌های طبیعی، طناب‌ها به وجود می‌آيند. می‌توان گفت در ساخت آن‌ها هیچ نوع ماده شیمیایی به کار نرفته است. طناب‌های طبیعی در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند. این طناب‌ها نسبت به طناب‌های مصنوعی سازگاری بهتری با محیط زیست دارند. به این معنا که طناب‌های بازیافت یا پوسیده نیز به مرور زمان جذب طبیعت خواهد شد و آسیبی به محیط وارد نمی‌کند.

طناب مصنوعی

برای تهیه طناب مصنوعی می‌توان از مواد اولیه چون نایلون، پلی استر، پلی پروپیلن و… استفاده نمود که دوام بسیار بالایی دارند. این نوع طناب در صورت خیس بودن محکم‌تر عمل می‌کند.  یکی از معایب طناب‌های مصنوعی حساسیت آن به گرما است که در معرض حرارت بالا ذوب می‌شود. انواع طناب مصنوعی از استحکام بالایی برخوردار هستند، به همین دلیل می‌توان از آن‌ها برای بکسل کردن و بلند کردن اشیاء سنگین استفاده کرد.

انواع طناب از لحاظ کاربرد

تک طناب (Single Rope ): این نوع طناب به صورت تک رشته بوده و توانایی مهار سقوط را دارد . از این نوع طناب ها در صعودهای سر طناب استفاده می‌شود. اندازه هایی که معمولاً در صعودها استفاده می شود عبارتست از : 8/9 ، 2/10، 5/10، 11 .

نیم طناب یا طناب دوبل (Double Rope): از این طناب ها به صورت دو رشته برای صعودهای دو طنابه استفاده می شود. هر رشته را می توان داخل یک میانی انداخت.

تولید طناب متری

تولیدات انواع طناب متری به صورت‌های متفاوتی انجام می‌پذیرد اما معمولاً به صورت بافتن یا تابیده شدن انجام می‌شود. طناب‌ها بعد از فرآیندهایی مانند شستشو نخ‌ها در کارخانه‌جات طناب بافی به صورت تابیدن یا بافت، تولید می‌شوند؛ و در رنگ‌ها، طرح‌ها و اندازه‌های مختلف در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرند.

کاربرد طناب متری

این طناب موارد استفاده زیادی دارد. طناب متری می‌تواند برای مصارف کوهنوردی به کار رود. عده زیادی از طناب‌های متری به عنوان طناب ساختمانی استفاده می‌کنند، البته در این باره ضخامت طناب امری مهم است. این طناب همچنین به عنوان طناب لنگر یا به اصطلاح طناب دریایی هم به کار می‌رود.

چگونه از طناب‌ها طناب‌ها مراقبت کنیم؟

  • قرار دادن طناب داخل یک کیسه دربسته پارچه ای و دور از گردو خاک و رطوبت.
  • محافظت از تابش طولانی مدت نور خورشید.
  • قرار ندادن طناب در لبه تیز سنگ ها و پا نگذاشتن روی آن.
  • عدم شستشوی طناب با ماده شیمیایی.
  • قبل از استفاده از طناب ، آن را به دقت بازبینی کنید و زدگی های روی پوسته را چک کنید.

قیمت طناب متری

طناب‌های لاوان بافت، مقاومت بسیار بالایی داشته و عدم پارگی آن در حین کار، از دیگر مزایای این محصول بوده و خیال شما را از بابت خرید یک محصول بسیار باکیفیت راحت خواهد نمود. اگر قصد خرید انواع طناب متری را دارید با کارشناسان ما در لاوان بافت در تماس باشید.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست